Bel ons 020-123456789

Een luisterende lijn in Oost: samen de weg naar hulp vinden

Hulplijn Oost is opgezet om bewoners in Amsterdam Oost sneller en makkelijker te verbinden met de juiste hulp, dichtbij huis en zonder gedoe. De hulplijn komt voort uit de wens om armoede en zorgen in de wijk beter samen aan te pakken en niemand uit het oog te verliezen.

Hoe Hulplijn Oost is ontstaan


De basis voor Hulplijn Oost ligt in een advies van de stadsdeelcommissie Oost over armoedebestrijding en schuldhulpverlening. In dat advies staat dat hulp in Oost versnipperd is en dat bewoners vaak niet weten waar ze met hun vragen terechtkunnen, terwijl er juist veel organisaties actief zijn. Hulplijn Oost is bedacht als een centrale ingang waar bewoners hun verhaal kwijt kunnen en van waaruit organisaties beter samenwerken rondom elke hulpvraag.

Wat Hulplijn Oost wil zijn


Hulplijn Oost wil een warm en laagdrempelig aanspreekpunt zijn voor Amsterdammers in Oost met praktische of sociale vragen, groot of klein. Of het nu gaat om geldzorgen, formulieren, gezondheid, een luisterend oor of meedoen in de buurt: de hulplijn denkt mee en zoekt passende hulp in het netwerk van formele organisaties en vrijwilligersorganisaties. De hulplijn streeft naar een menswaardige basis voor iedereen en werkt eraan dat bewoners niet van loket naar loket hoeven te gaan.

Wie Hulplijn Oost mogelijk maken


Hulplijn Oost wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking van verschillende partners. Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost ondersteunt het initiatief financieel, samen met het Oranjefonds, dat een belangrijk deel van de kosten van de pilot draagt. Stichting Meevaart, als huiskamer van de Indische Buurt, is de trekkende organisatie en werkt samen met andere partijen in de Tussenruimte, zoals buurtteams en vrijwilligershulpinitiatieven.

Hoe bewoners contact kunnen opnemen


Bewoners kunnen op meerdere manieren contact opnemen met Hulplijn Oost, zodat iedereen een passend kanaal kan kiezen. Via een digitaal burgerportaal op de website van Hulplijn Oost kunnen mensen online hun hulpvraag stellen; deze wordt vervolgens door een slim systeem doorgestuurd naar de organisatie die het beste kan helpen. Daarnaast is er een buurttelefoon voor bewoners die liever bellen of minder digitaal vaardig zijn, waarbij de medewerker de vraag invoert in hetzelfde slimme systeem. Ook zijn er fysieke inlooppunten, zoals de Meevaart en andere buurtlocaties, waar inwoners van Oost terechtkunnen met vragen.

Samen sterk voor Oost


Hulplijn Oost is meer dan een telefoonnummer of website: het is een afspraak om beter naar bewoners te luisteren en samen te werken rond hun vragen. Door gemeente, fondsen, buurtorganisaties en vrijwilligers te verbinden, groeit er een netwerk waarin bewoners zich gezien en gesteund weten, juist op momenten dat het even tegenzit. Zo bouwen bewoners en organisaties samen aan een Amsterdam Oost waar hulp dichtbij is en niemand er alleen voor hoeft te staan.

We staan je graag te woord

Wij zijn er voor jou als het alleen even niet lukt, maar samen wel.

Hulp bieden